Združenje bank Slovenije

Izguba, kraja in zloraba bančne kartice

Če pogrešate bančno kartico, je najbolje, da najprej preverite, ali ste jo morda založili doma, pozabili pri prijateljih, v trgovini, na bankomatu itd.

 

Če ugotovite, da ste bančno kartico izgubili, ali sumite, da so vam jo ukradli, potem ukrepajte takoj in jo prekličite v svoji matični banki (po telefonu ali osebno) ali v procesnem centru (telefonska številka centra je zapisana na hrbtni strani vsake kartice; svetujemo, da si jo ob prejemu kartice zapišete in shranite), saj se le tako lahko zaščitite pred morebitnimi zlorabami. V primeru suma kraje to prijavite tudi na policiji.

 

Zlorabe bančnih kartic se lahko zgodijo tudi tako, da vaša bančna kartica ob zlorabi ni uporabljena v svoji fizični obliki. Svetujemo vam, da si pred izvedbo transakcije na bankomatu bankomat dobro ogledate, in če na njem opazite karkoli sumljivega, to takoj prijavite banki in policiji. Ob vnosu osebne številke (PIN-kode) je priporočljivo z drugo roko zakriti vnos številke.

 

Do podatkov o vaši plačilni kartici lahko storilci pridejo tudi tako, da jih odtujijo trgovcu ali posredniku, ki izvaja oddaljene nakupe, kjer vaša navzočnost ni potrebna. Najpogosteje se to dogaja pri spletnih trgovcih, ko storilci vdrejo v njihove baze podatkov in podatke o plačilnih karticah odtujijo in zlorabijo, pa tudi pri drugih vrstah nakupov, kjer navzočnost imetnika ni potrebna (npr. po telefonu). Niso pa vedno krivi trgovci, temveč tudi uporabniki, ki imajo slabo zaščiten računalnik, na katerem opravljajo spletne nakupe, in jim storilci podatke odtujijo s pomočjo škodljivega programja. Zato priporočamo, da oddaljene nakupe opravljate le pri preverjenih spletnih trgovcih, ki uporabljajo napredne zaščitne mehanizme, kot je npr. 3D Secure, seveda pa ne pozabite na kakovostno zaščito računalnika, na katerem opravljate nakupe.

 

Za čim hitrejše odkritje zlorab večina bank svojim komitentom ponuja storitev SMS-obveščanja o transakcijah, opravljenih na bankomatih, POS-terminalih in spletnih trgovinah. Obvestilo o transakciji vam v obliki SMS-sporočila pošljejo na vaš mobilni telefon takoj ob izvedbi transakcije.

 

Bančno kartico lahko prekličete v vsaki poslovalnici ali po telefonu na številko, ki vam jo je ob izdaji kartice dala banka. Ob tem se pri banki pozanimajte tudi o postopkih, ki jih je treba opraviti, če vam bančno kartico ukradejo v tujini (možnost izdelave nadomestne kartice, izplačilo gotovine itd.). Omenjeni postopki so pri bankah lahko različni in lahko tudi plačljivi.

Nekatere banke ponujajo tudi zavarovanje bančnih kartic za primere izgube, kraje in/ali zlorabe. V banki se pozanimajte, kaj zavarovanje vključuje (npr. zavarovanje na potovanjih, osebni predmeti itd.) in za kakšno ceno.

 

Banke vsak primer zlorabe obravnavajo individualno. Na podlagi ugotovitve dejanskega poteka dogodkov, povezanih z zlorabo, je mogoče določiti odgovornost banke in imetnika kartice. V primeru suma zlorabe to prijavite tudi na policiji.

 

Najbolje je, da si PIN-kodo kartice zapomnite in je ne hranite. Če to ni mogoče, pa je pomembno, da kartico in PIN-kodo hranite ločeno. Za morebitno razkritje kode odgovarja imetnik. Tudi varnostne kode za oddaljene nakupe ne zaupajte nikomur in jo uporabljajte le pri oddaljenih nakupih.

 

Pomembno je, da bančne kartice, za katere obstaja sum izgube ali kraje, prekličete v čim krajšem času, saj s tem bistveno zmanjšate možnost zlorabe.

 

 

Odgovornost pri zlorabi plačilne kartice

Zakon o plačilnih storitvah in sistemih omejuje odgovornost za škodo, ki vam je bila povzročena kot imetniku plačilne kartice. Svetujemo vam, da s kartico ravnate skrbno in odgovorno, skladno s priporočili banke, tako da boste lahko banki dokazali, da škoda ni nastala zaradi naklepa ali zaradi vaše malomarnosti. Škodo nad 150 evrov v takšnem primeru krije banka. Primeri zlorab so zelo različni, zato ne obstaja splošno pravilo o določanju odgovornosti, ampak se vsak primer zlorabe obravnava samostojno.

 


POVEZANI POJMI
POMEMBNO ZA NASLEDNJE SKUPINE